مروری بر روند توسعه صنعتی نشان میدهد که بیش از پنج دهه از نظام برنامهریزی توسعه در ایران میگذرد. با بررسی اولین برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در سال 1327 (برنامه هفت ساله) تدوین شده است، میتوان دریافت که محورهای اساسی برنامه توجه به زیرساختهای مورد نیاز توسعه در کشور بوده است. در این برنامه که از سال 1327 تا 1333 ادامه داشته است، برنامه مشخص و روشنی در مورد صنعت دیده نمیشود. در آن زمان برای اینکه صنعت در اولویت باشد، بسترهای لازم فراهم نشده بود. در آن برنامه، اجرای چند طرح بزرگ دولتی با مشارکت خارجی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود. چهره اقتصادی جامعه نیز اقتصاد کشاورزی بود و بخش زیادی از جمعیت در روستاها زندگی میکردند. در برنامه هفت ساله دوم که از سال 1334 تا 1340 طول کشید، استراتژی توسعه صنعتی مغفول مانده بود، زیرا مواردی که در برنامه هفت ساله اول ارائه شده بود، به دلیل عدم تجربه، کمبود امکانات، فقدان نظام برنامهریزی و حتی فقدان نظام ساماندهی، هدایت و نظارت دچار مشکلات اجرایی شده بود؛ لذا بین عملکرد و برنامه مغایرتهای اساسی وجود داشت.
بعد از برنامه دوم، نظام برنامهریزی کشور به نظام برنامهریزی پنج ساله که از سال 1341 تا 1345 ادامه داشت، تبدیل شد. در آن زمان، راهبردها و سیاستهای توسعه صنعتی مشخص شد. دولت با ایجاد برخی از زیرساختهای توسعهای، به این نتیجه رسید که باید بخش صنعت تقویت شود. عمده کاری را که برنامهریزان انجام دادند، این بود که بهواسطه درآمدهای نفتی، سرمایهگذاریهای دولتی به شدت رشد یافت. در این برنامه بود که «سازمان نواحی صنعتی» به منظور برنامهریزی و اجرای طرحهای مربوط به نواحی صنعتی در مرداد سال 1343 ایجاد شد. در برنامههای چهارم و پنجم، جهش نسبتاً مناسبی در سرمایهگذاری و ایجاد واحدهای صنعتی شکل میگیرد.
در سال 1347 (برنامه چهارم)، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با هدف توسعه صنایع کوچک و بهبود وضع آن و کمک به سرمایهگذاران تشکیل شد.
در دهههای 40 و 50، کوششهای زیادی برای ایجاد شهرکها و نواحی صنعتی بهعمل آمد که از آن جمله میتوان شهر صنعتی مشهد (طوس)، اصفهان، همدان و اهواز را نام برد، ولی در نهایت چهار شهرک صنعتی البرز، باختران، کاوه و رشت به ترتیب در سالهای 1347، 1350، 1352 و 1353 پیش از سایر نواحی و شهرکهای یاد شده به ثمر رسید.
بهطور کلی، در طول دوران پیش از انقلاب صرفاً با ایجاد چند ناحیه صنعتی که از اهداف اصلی فاصله زیادی داشت به این امر پرداخته شد، ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث نواحی صنعتی بهصورت فزایندهای رشد یافت و دولت با تخصیص اعتبارات قابل توجهی برای شروع کار، در پیشبرد این مهم همت کرد.
در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات جدیدی در نظام سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرایی توسعه بخش صنعت و معدن بهوجود آمد. با تصویب قانون حفاظت از توسعه صنایع، بسیاری از صنایع، ملی اعلام شد و مدیریت بخش صنعت به سه وزارتخانه صنایع سنگین، معادن و فلزات و صنایع سپرده شد. سازمان صنایع ملی شکل گرفت و برخی از واحدهای صنعتی، تحت پوشش بنیادها و نهادها قرار گرفت. وقوع جنگ تحمیلی، فرصت برنامهریزی جامع و میان مدت را برای کشور از دست داد.
در سال 1362 پس از ایجاد تغییرات در نظام صنعتی کشور، «سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران» با تمامی وظایف در وزارت صنایع ادغام شد و به منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرکهای صنعتی و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی، قانون «شرکت شهرکهای صنعتی ایران» به تصویب رسید. نزدیک به دو دهه «شرکت شهرکهای صنعتی» نسبت به ایجاد بیش از 400 شهرک صنعتی اقدام نمود و در ابتدای برنامه سوم، پس از ادغام وزارتخانههای صنایع و معادن سابق، «سازمان صنایع کوچک» تشکیل شد، ولی در سال 1384، وظایف اجرایی آن به شرکت شهرکهای صنعتی ایران سپرده شده و عملاً «سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران» از شهریور 1384 فعالیت خود را آغاز کرد و در نهایت بر اساس مصوبه شماره 877/469 مورخ 17/1/1390 مجلس شورای اسلامی، «سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران» بهعنوان «سازمان توسعهای» تعیین شد.